Eshop Pricing Campaign banner

Tegen de stroom in: interieurmerk Flamant verlaagt prijzen

Met de aanslepende energiecrisis en hoge inflatie lijkt de winter weinig goeds te voorspellen. Toch pakt Belgisch interieurmerk Flamant net nu uit met een verrassende prijsverlaging van bijna 20% op zo goed als alle meubelen en interieurartikelen. “Wij willen onze klanten de eerlijke en transparante prijzen bieden waar ze niet alleen recht op hebben, maar nu meer dan ooit nood aan hebben,” aldus Uitvoerend Voorzitter Raad van Bestuur Johan Beerlandt.

Belgisch design met wereldse invloeden

Flamant, ontstaan in 1978, staat bekend om het herinterpreteren van meubelen en decoratie: het vertalen van oude ideeën in nieuwe materialen, of omgekeerd. De collecties vernieuwen elke 6 maand en zijn het resultaat van een wereldwijde zoektocht naar authentieke interieurartikelen. Ze worden één voor één gemaakt in artisanale werkplaatsen verspreid over de hele wereld en vertellen zo hun eigen verhaal. “Flamant is 100% Belgisch en is als hofleverancier ook enorm trots op de Belgische kwaliteit en design. Maar de wereldse invloeden uit diverse inspirerende culturen werkt zo verrijkend. Die combinatie zorgt ervoor dat wij stuks kunnen aanbieden die je nergens anders vindt,” vertelt oprichter Alex Flamant. “Onze unieke artikelen zijn vaak het resultaat van een specifiek ambacht, dat alleen nog beoefend wordt in lokale ateliers, bijvoorbeeld in Indonesië, India, Zimbabwe of Zambia. Het overseas transport van die stuks is recent sterk gedaald: meteen een eerste factor waardoor Flamant een prijsdaling kan verwezenlijken,” volgens CEO Kurt Moons. “Maar ook de huidige energiecrisis is minder voelbaar in een heel aantal landen waarin onze leveranciers actief zijn. Dat trok ons over de streep om de prijzen van onze artikelen een voor een te herbekijken.”

Lokaal vakmanschap

Flamant zet al jaren in op het beperken van overbodig transport. “Het is een bewuste keuze om onze meubelen en accessoires te laten maken op locaties waar zowel de grondstoffen als het vakmanschap aanwezig zijn om die specifieke stuks te maken,” vertelt Moons. “Onze handgevlochten manden uit West-Zambia worden bijvoorbeeld gemaakt van de wortelharen van de lokale Makenge-boom. Alleen de lokale vrouwen kennen de specifieke techniek om deze manden te vlechten: die combinatie van lokale grondstoffen en kennis zorgt voor een authentiek én kostenefficiënt product.”

Duurzaam design

Daarnaast weet het bedrijf de productiekost van verschillende artikelen te drukken door steeds vaker in te zetten op gerecycleerde materialen. “Die keuze maken we in de eerste plaats vanuit onze bezorgdheid over onze planeet. Maar we geloven ook sterk in de schoonheid van imperfectie. Onze Saito tafel in massief iepenhout wordt van blad tot poot met de hand gemaakt, met gerecupereerd hout van decennia oude schuren. Zo’n vorm van upcycling geeft extra karakter aan een stuk: met die details willen wij het verschil maken bij Flamant.”

Transparantie troef

De prijsdaling van zo’n 20% gaat meteen in op zo goed als alle artikelen in het Flamant gamma. “We willen open kaart spelen met onze klanten: een aantal kosten voor een heel aantal items zijn gedaald en dat verschil willen we nu teruggeven aan de consument,” stelt Beerlandt. Een positieve boodschap die ingaat tegen alle heersende trends, nu de meeste bedrijven net denken aan prijsverhogingen. “Tijdens de coronacrisis wilden we zoals veel bedrijven klanten tegemoetkomen met diverse kortingsacties, maar eigenlijk staan zo’n acties haaks op onze bedrijfsfilosofie. Flamant maakt tijdloze meubelen en accessoires die het resultaat zijn van puur vakmanschap en lokale ambachten. Die willen wij aanbieden aan eerlijke prijzen, voor onze lokale producenten wereldwijd en voor de consument.”

Valérie Casse

Valerie.casse@flamant.com